JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750)

De grote Johann Sebastian Bach (1685-1750) wordt tegenwoordig beschouwd als eind- en hoogtepunt van de Barokperiode.

Lees verder..

WEBLOG

Sebastiaan van Eck

Stofzuigen

door Sebastiaan van Eck, cellist van de Radio Kamer Filharmonie

Op zaterdag 15 februari stond er weer een bijdrage van mijn Radio Kamer Filharmonie in de Bach-serie op het programma. Stravinsky’s Concerto in Ré, een speciaal door collega Henk de Vlieger voor deze Matinee gemaakte orkestratie van Schumanns orgelfuga op het thema B-A-C-H, Bachs pianoconcert in g klein en na de pauze Beethovens 2e symfonie: mooier kan het eigenlijk niet. De zaal was dan ook bijzonder goed gevuld! Het is heerlijk om als orkestmusicus aan een dergelijk programma te werken. Er zijn geen onspeelbare noten en daardoor ook geen onnodige zorgen: het musiceren staat helemaal voorop. Voor mij is het, ook na meer dan 28 jaar ’orkestroutine’, altijd weer een wonder om dit soort stukken te mogen spelen. Je waant je in een schitterend museum waarbij je een hele dag tussen de mooiste kunstwerken mag rondlopen: wij musici mogen ze zelfs aanraken! Al spelend en repeterend realiseer je steeds weer dat muziek iets met je doet, je gemoedstoestand wordt er door veranderd. Bij sommige programma’s zijn deze muzikale bijwerkingen bepaald niet positief. Zo zie ik soms mijn collega’s van het Radio Filharmonisch Orkest naar buiten komen als ze een dag aan een symfonie van Sjostakovitsj hebben gerepeteerd. Als geslagen honden komt iedereen de studio uit, rijp voor een bezoekje aan de psychotherapeut! Ik ben eigenlijk blij dat dit repertoire bij de RKF even niet op het programma komt...

Maar wat deden Bach, Stravinsky, Schumann en Beethoven met mij? Ik vond het grappig dat er in de recensie in de Volkskrant werd gesproken over 2 concerten op één middag, ook ik heb dit zo ervaren. Het ene concert (na de pauze) was met Beethoven en echt schitterend: een wereld vol emoties, tegenstellingen en ontwikkelingen die toehoorder en speler moeiteloos 40 minuten in de ban houdt. En het andere concert dan, minder mooi of boeiend? Het gekke is dat ik vind dat bij de muziek van Bach het adjectief ’mooi’ tekort schiet, ik denk eerder aan ’waar’. Ook muziek van Stravinsky heeft op zijn geheel eigen wijze deze extra kwaliteit. De noten zijn zo geschreven dat er sprake is van sublieme orde en evenwicht. Het is een voorrecht om als musicus bij het instuderen van dergelijke programma’s een week in zulke muziek te mogen ’wonen’. Het is dan alsof er een kleine stofzuiger door je hersenen gaat en alles even afstoft. Het leven is weer helder en de wereld in orde. Een welkome voorjaarsschoonmaak, zeker in deze tijd!

Sebastiaan van Eck

REACTIES

Er zijn nog geen reacties.

REAGEER

Typ de antispamcode over